Pedagógus szakszervezetek: legyenek nyilvánosak a teljesítményértékeléssel kapcsolatos tervek

Közös közleményben reagált a két nagy pedagógus szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) a kormány által uniós támogatásból bevezetni tervezett, differenciált béremelés és teljesítményértékelés tervére.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásA szöveg elején hangsúlyozzák, hogy a kormány nem mond igazat, amikor azt mondja, hogy a teljesítmény-értékelés szempontrendszerét és végrehajtását a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel széleskörű szakmai együttműködésben dolgozta ki. A szakszervezetek képviselői ugyanis csak a koncepciót látták, amiről tudni lehetett, hogy nem végleges. A szakszervezetek közben olyan követeléseket fogalmaztak meg, mint a legalább 45 százalékos alapbéremelés, a kötelező óraszám újbóli bevezetése, illetve hogy a többletmunkát a rendkívüli munkaidő díjazásának megfelelően fizessék ki. A PDSZ és a PSZ a kormány teljesítményértékelésről szóló tervezetének elkészítésében végül nem vett részt, a kész tervezet pedig egyetlen elemében sem tartalmazza a két szakszervezet által másfél éve megfogalmazott követeléseket.
Kifogásolják, hogy a kormány teljesítményértékelési rendszerének tervezete nem felel meg az EFOP Plusz programban foglalt vállalásának.
„Objektív módon nem mérhető teljesítmények, tulajdonságok, szubjektív szempontok szerint történik a pedagógusok, vezetők osztályozása. Azt mérik, milyen mértékben lojális a feljebbvalóihoz, de a közösségi médiában történő megnyilatkozások nyomon követése és értékelése is bekerült a pontozásos rendszerbe. A pedagógusok értékelésének jóváhagyása a tankerületi igazgató joga lenne, tehát egyrészt nem felel meg a valóságnak az, hogy az értékelés intézményen belül történne, másrészt az, hogy a pedagógus béremeléséről és bércsökkentéséről egy külső, a pedagógus teljesítményét, sok esetben személyét sem ismerő vezető dönt, bizonyítja, hogy mi a valódi cél: nem a mérhető teljesítmény, a minőségi munka honorálása, hanem a külső hatalomnak történő alávetettség, kiszolgáltatottság növelése, emellett ez a rendszer a sztrájkjog gyakorlásának további korlátozására is irányul”
– fejtik ki álláspontjukat.
A tervezett teljesítményértékelési és bérdifferenciálási rendszer a két nagy szakszervezet szerint alkalmatlan a pedagóguspálya vonzerejének helyreállítására, a tanulói eredményesség növelésére, de egyúttal a pedagógusbérek ígért felzárkóztatásást sem valósítja meg, kiszámítható életpályát, előmenetelt pedig még annyira sem biztosít a PSZ és a PDSZ szerint.
„Ezzel nemcsak a pályakezdők számára nem válik attraktívvá a pedagóguspálya, hanem a jelenleg évtizedek óta pályán lévő pedagógusok további tömeges elvándorlása is várható”
– vetítették előre.